06 september 2010

Ett tryggt Europa - vår väg dit.

Lättläst

Så här vill vi Kristdemokrater skapa ett tryggare Europa


Vi Kristdemokrater vill ha ett tryggt Europa.

Därför tycker vi att det är bra

att EU-länderna samarbetar för att lösa problem.

EU-länderna kan tillsammans

stoppa miljöförstöringen,

grova brott och människohandel.

Vi Kristdemokrater vill att EU ska stoppa fattigdom,

förföljelse och förtryck.

I ett tryggt Europa ska EU-medborgarna

kunna söka vård i hela EU.

I ett tryggt Europa

ska du kunna äta mat som är ofarlig.

Ett tryggt Europa

ger dig trygghet i ditt liv.

Göran Hägglund

Partiledare, Kristdemokraterna


Rädda klimatet!

Ett av de största problem

som finns idag

är att klimatet förändras

över hela världen.


Vi Kristdemokrater vill att EU arbetar mer

för att stoppa miljöförstöringen.


EU ska särskilt hjälpa världens fattiga länder

som får det extra svårt

när klimatet ändras.

Vi vill minska utsläppen av koldioxid

med minst 30 procent till år 2020.


Vi vill också att det ska bli lättare

att transportera varor med tåg

istället för lastbil genom Europa.


Rädda Östersjön!

Östersjön har för lite syre

eftersom vi människor släpper ut för mycket

kväve och fosfor i vattnet.


Därför vill vi Kristdemokrater

förbjuda fosfater i tvättmedel och diskmedel.


Vi vill också att det ska bli lättare

att se vem som spiller ut olja.

Vi vill kunna ge dem högre böter som straff.


Vi vill också rädda fisken i Östersjön

genom att ändra reglerna för fiske.


Rädda jobben!

Idag är det finanskris över hela världen.

Vi måste arbeta för att jobben

ska finns kvar i Europa.

Därför vill vi göra det lättare för företagen

att sälja sina varor till andra länder.

Människor ska också lättare kunna arbeta

i andra länder.


Vi Kristdemokrater vill att EU skriver regler

för hur företag och banker ska sköta sina pengar.


Vi vill stoppa bedrägerier och fusk.


Vi vill använda EUs pengar bättre,

ge mindre stöd till jordbruken

och ge mer pengar till forskning.

Vi vill arbeta för att stoppa fattigdom.


Vi vill skydda den svenska kollektivavtalsmodellen

som låter fackförbunden komma överens

med arbetsgivarna

om hur arbetet ska vara.


Stoppa slavhandeln!

Människohandel är ett stort problem i Europa.

Vi Kristdemokrater vill ge högre straff

för brottslingar som handlar med människor.


Vi vill skapa bättre skydd för vittnen

så att fler vågar berätta om människohandel.


Vi vill att de andra länderna i EU

ska följa Sveriges lag mot sexköp,

som förbjuder att människor betalar för sex..


Vi vill ha en bättre migrationspolitik

EU är en av världens rikaste platser

och vi ska kunna ta emot

människor som flytt

från förföljelse och förtryck.

Vi Kristdemokrater vill

att människor som flyr

ska slippa vänta länge

på att få veta om de får stanna i ett land.

När vi beslutar om människor

ska få stanna

ska vi tänka på barnens bästa.

Människor som är i ett land utan tillstånd

brukar kallas papperslösa.

De människorna ska bli säkert

och mänskligt behandlade.

Vi vill att det ska bli lättare

för dem som vill arbeta

att invandra till EU.


Vi vill skapa ett tryggare Europa!

EU ska skydda de mänskliga rättigheterna

och se till att det finns fred, frihet,

trygghet och rättvisa i hela världen.


Vi Kristdemokrater vill

att EU ska kunna stoppa konflikter i länder.

Vi vill arbeta för mer och bättre demokrati.

Vi vill sluta köpa olja

från länder som inte har demokrati.


Vi vill hjälpa fattiga länder

genom att ändra på EUs jordbrukspolitik.

Då blir det lättare för fattiga länder

att sälja sina varor

och de kan få en bättre ekonomi.



Vi vill skapa ett friskare Europa!

Människor måste få vara friska.

EU-medborgare ska kunna få vård

i ett annat EU land.

Vi vill också skydda människor

från de skador

som alkohol och droger kan ge.

Därför vill vi hindra människor

från att ta in mycket alkohol i Sverige.

Vi vill också höja den lägsta skatten på alkohol.


Maten ska vara ofarlig.

Därför vill vi Kristdemokrater

att du tydligt ska kunna se

varifrån maten kommer.

Du ska också tydligt kunna se

om maten är genmodifierad.


Vi vill få människor

att sluta använda för mycket antibiotika.


Om EUs arbete

När EU-länderna samarbetar

kan vi tillsammans skapa trygghet åt människor.

Men vi Kristdemokrater tycker att det är viktigt

att du fortfarande har makt där du bor.


Vi tycker att EU

ska arbeta med frågor

som är för stora för ett enda land att arbeta med.

Men sådana frågor som gäller bara ett enda land

ska det landet själv besluta om.


Vi vill att EU-politikerna slutar resa

mellan Bryssel och Strasbourg.

Europaparlamentet ska arbeta

på ett enda ställe.


Sverige ska ha euro.

Men då ska det vara en folkomröstning först.

Kristdemokraterna
Box 2373,
103 Stockholm
info@kristdemokraterna.se
www.kristdemokraterna.se